DEL 4: HVORDAN BRUKE KI PÅ EN GOD MÅTE?
DEL 4: HVORDAN BRUKE KI PÅ EN GOD MÅTE?
Diskuter med medelever
Bruk et par minutter på å diskutere med medelever:
Hva tenker dere er smart og ikke smart bruk av KI i skolen?
Hvilke måter å bruke KI på gir best læring?
Hva er grei og ugrei bruk?
Det er opp til faglærer å avgjøre i hvilken grad du kan benytte KI på ulike oppgaver. Det kan variere mellom
ingen bruk
bruk i planlegging eller forberedelser
bruk i arbeidet med hele eller deler av oppgaven
I neste del av kurset vil du få forslag til hvordan du – når faglærer åpner for det – kan bruke KI i skolen på en god måte som kan fremme læring.
Det som imidlertid aldri er greit, er
å bruke KI-verktøy i oppgaver der dette ikke er tillatt
å la KI-verktøy gjøre hele oppgaven for deg
å kopiere svar fra et KI-verktøy og levere som eget arbeid
å bruke KI-verktøy uten å være kritisk til kildene og kontrollere kvaliteten på svarene
å gi KI tilgang til sensitive personopplysninger om deg selv eller andre
å bruke KI-verktøy for å trakassere andre
Det er alltid viktig å ha i bakhodet at KI baserer seg på teknologier som innimellom gjør feil. Svarene fra en praterobot er en matematisk utregning av hva det mest sannsynlige svaret på spørsmålet ditt er – og innimellom lander prateroboten på feil svar. Husk: Det er du som må vurdere om «kaken» er god.
Husk også at du på eksamen og en del vurderinger ikke kan bruke KI-verktøy, så det beste er å bruke dem for å lære – ikke ta snarveier du ikke lærer av.
Tips
Selv om det ikke er en del av dette kurset, kan du lese og jobbe med spørsmål og caser om KI, etikk, personvern og cybersikkerhet her:
Vi kan i tillegg anbefale følgende ressursside fra NDLA:
© 2025 BOTLAB.no