KI OG VURDERING
KI OG VURDERING
Noen tips for å forebygge fusk. Se også Dokumentasjon ved bruk av KI i skolearbeid og vurderinger.
Tradisjonelle vurderinger uten KI
Noen ganger vil det kunne være behov for å gjennomføre mer «tradisjonelle» vurderinger. Hvordan gjør vi det nå?
Man kan gjennomføre en vurdering uten tilgang til KI gjennom enkle grep som å stenge tilgangen til internett, samt ved å be elevene sitte med ryggen mot oss, slik at vi ser skjermene.
Vurderinger med KI
I de neste punktene kommer imidlertid flere forslag som har til hensikt å illustrere hvordan vi kan gjennomføre forholdsvis tradisjonelle vurderinger med KI – men allikevel forebygge fusk.
Når det er hensiktsmessig at elever jobber med oppgaver over tid, kan På forhånd kan man utarbeide retningslinjer for hvordan elevene kan bruke prateroboten – for eksempel til å lage eksempeltekst, som sparringspartner og/eller til språkvask. Dersom man jobber prosessorientert, vil det å være tett på eleven og veilede underveis, øke sannsynligheten for å avdekke misbruk.
I denne forbindelse er det dessuten hensiktsmessig å vise til Rammeverk for vurdering og KI (VuKI), som vist i illustrasjonen under. Det vil være opp til faglærer å avgjøre hvilket nivå av KI som skal brukes i enhver oppgave - alt fra ingen bruk av KI, helt opp til nivå 5. Ved vurderinger (karaktergivende og ikke) kan det gjerne stilles krav tll at elevene leverer dokumentasjon på hvordan de har benyttet KI i arbeidet. Vi har utarbeidet et skjema for slik dokumentasjon, som du kan laste ned her.
Hvordan forebygge fusk ved skriftlige vurderinger
Videre følger noen forslag til hvordan man ytterligere kan forebygge fusk ved skriftlige vurderinger. Forslagene kan gjerne kombineres:
skriftlig innlevering etterfulgt av fagsamtale
skriftlig innlevering der tema knyttes opp til studentenes praksis og erfaringer
skriftlig innlevering med begrunnelse for valg av kilder
skriftlig innlevering med drøfting av svar fra intervjuer
Hvordan forebygge fusk ved muntlige vurderinger
I forberedelse til muntlige vurderinger, vil mange elever kunne oppleve å ha nytte av prateroboten – for eksempel som sparringspartner, som utspørrer og/eller for å få hjelp til å planlegge en presentasjon. Ved å opplyse elevene om at det ikke er tillatt å ha med manus – kun stikkordsnotater – til vurderingen, sikrer du deg at kompetansen elevene viser er deres egen – uavhengig av hvordan de har tilegnet seg den. Faglærer kan på forhånd vurdere å orientere om at opplesing av ferdigskrevet manus automatisk fører til lav måloppnåelse. Slik slipper faglærer å etterforske om et manus er skrevet av eleven selv eller av en praterobot, og kan begrunne karakteren med at ikke annet enn stikkordsnotater var tillatt.
© 2025 BOTLAB.no